preload

W ostatnich latach jedzenie zyskało status społecznego i kulturowego fenomenu. W erze międzykulturowej wymiany zwyczajów związanych z jedzeniem, dynamicznie rozwijającej się turystyki kulinarnej oraz „food porn” szturmem podbijającego media społecznościowe, lokalna kuchnia stała się ważnym elementem podróżowania. W raporcie przygotowanym wspólnie z SW Research zdradzamy, jaką rolę odgrywa jedzenie w podróżach Polaków.

Jedzenie ważnym elementem podczas planowania podróży


Według ankiety 73% z nas uważa, że jedzenie jest interesującym, jednak nie najważniejszym elementem podczas planowania podróży. Natomiast dla 10% lokalna kuchnia jest kluczowym czynnikiem, decydującym o kierunku następnej wyprawy. Łącznie, obie opinie stanowią zdecydowaną większość w stosunku do 17% z nas, dla których jedzenie jest nieistotnym elementem podróżowania.

Jakie znaczenie podczas planowania podróży ma dla Polaków lokalne jedzenie?

To interesujący element, jednak nie kluczowy dla decyzji o kierunku podróży73%
Jest nieistotne17%
Jest czynnikiem decydującym o kierunku podróży10%

Najczęściej wybierany rodzaj zakwaterowania również wskazuje, że chętnie odkrywamy lokalną kuchnię. 30% badanych zadeklarowało, że decyduje się na pokój z samymi śniadaniami (B&B), podczas gdy 15% z nas wybiera opcję bez wyżywienia. Ograniczając liczbę posiłków w hotelu, chcemy przede wszystkim samodzielnie poznawać kuchnię odwiedzanego regionu. Jedynie dla 9% z nas rodzaj wyżywienia jest nieistotny. Poza chęcią odkrywania lokalnych przysmaków, pragniemy również zaoszczędzić pieniądze oraz uniknąć ograniczającego nas plany sztywnego rozkładu wydawania posiłków w hotelu.

Najchętniej wybierany rodzaj zakwaterowania:

Opcja z samymi śniadaniami (Bed & Breakfast)30%
Opcja z niepełnym wyżywieniem (śniadania i obiadokolacje)28%
Opcja all-inclusive18%
Opcja bez wyżywienia15%
Rodzaj zakwaterowania jest nieistotny9%

Budżet na jedzenie na mieście


Podczas podróży, blisko połowa z nas (47%) przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo jedynie na jedzenie i napoje, podczas gdy druga co do wielkości grupa biorącyh udział w badaniu (43%) nie przekracza tygodniowo kwoty 400 zł. Jedynie 2% z nas zadeklarowało, że na jedzenie na mieście przeznacza tygodniowo ponad 1600 zł. Budżet na podróż jest również dobrze przemyślany*. Aż 40% z nas określa wcześniej maksymalną kwotę, którą może wydać na wyjścia do restauracji, 22% włącza wydatki związane z jedzeniem do ogólnego budżetu wyjazdu wiedząc, że kupować będą jedynie drobne przekąski jak lody i napoje. Co piąty z nas (21%) przed wyjazdem sprawdza ceny w lokalnych restauracjach albo zabiera jedzenie z domu (21%), aby zaoszczędzić na miejscu.

Średni tygodniowy budżet na osobę, jaki przeznaczamy na jedzenie oraz napoje

Od 400 zł do 1000 zł47%
Poniżej 400 zł43%
Od 1000 zł do 16000 zł8%
Powyżej 1600 zł2%

Jedzenie w drodze

Podczas długich podróży, największy odsetek z nas – 63% – je zarówno posiłki przygotowane wcześniej w domu, jak i te zakupione po drodze. 20% z nas ogranicza się jednak do przekąsek kupowanych na stacji benzynowej, w przydrożnym sklepie lub restauracji. Najmniejsza grupa (16%) je tylko jedzenie przygotowane w domu. Decyzje o tym, gdzie i co zjeść są dla większości z nas spontaniczne – 76% pod wpływem chwili wybiera spośród przydrożnych sklepów czy restauracji, a 15% wcześniej planuje, gdzie zatrzyma się na posiłek.

W drodze polscy podróżni jedzą…

jedzenie przygotowane w domu oraz przekąski kupione w drodze63%
tylko przekąski kupione w drodze20%
jedzenie przygotowane w domu16%
Nie jedzą w drodze1%

Poznawanie lokalnej kuchni

Jak wynika z ankiety chcemy odkrywać regionalną kuchnię. Blisko połowa z nas (49%) zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że poznawanie lokalnej kuchni oraz tradycji związanych z jedzeniem, to ważny element odkrywania nowego miejsca,  który odzwierciedla lokalną historię i wspomnienia mieszkańców danego miasta. W celu poznania  regionalnych tradycji związanych z jedzeniem*, najchętniej odwiedzamy miejscowe restauracje (70%), w których można spróbować nowych smaków i dań. 41% z nas woli rozmowę z lokalnymi mieszkańcami, dzięki której można dowiedzieć się więcej o sposobie przygotowania  posiłków oraz o przepisach, według których gotuje się w domach. Innym popularnym sposobem na poznanie  regionalnej sztuki kulinarnej jest udział w degustacjach oraz wycieczkach poświęconych wybranym produktom – taką formę wybrało 38% z nas. Natomiast 37% woli przygotować jedzenie własnoręcznie, wykorzystując regionalne produkty.

*Polacy poznają lokalną kuchnię poprzez…

jedzenie w lokalnych restauracjach70%
rozmowy z mieszkańcami regionu41%
udział w degustacjach i wycieczkach poświęconych jedzeniu38%
zakup regionalnych produktów, z których sami gotują37%

Turystyka kulinarna stała się kolejnym powodem, dla którego chcemy podróżować. A na KAYAK.pl znajdziecie ciekawą funkcję, która pomoże w znalezieniu idealnego miejsca do biesiadowania w odwiedzanym mieście – Heat Map. Obrazuje obszary miasta z największą liczbą wybranych atrakcji, np. restauracji.

*Pytanie wielokrotnego wyboru.

 UWAGA:
Ankieta SW Research dla KAYAK: raport został przygotowany na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wspólnie z SW Research. Badanie przeprowadzono dla sześciu głównych miast Polski – Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Gdańska/Gdyni oraz Poznania na reprezentatywnej grupie 1013 respondentów.

O autorze

KAYAK PolskaCelem KAYAK jest pokazywanie podróżnym informacji, których potrzebują, by znaleźć odpowiednie loty, hotele, samochody na wynajem i pakiety wakacyjne, a także ułatwianie każdemu, niezależnie od miejsca, odkrywania świata. Te doświadczenia zaczynają się tutaj - Twoja dzienna dawka inspiracji, porad i wskazówek na temat zrównoważonych podróży i dużo więcej. Obserwuj nas na Instagramie, by uzyskać jeszcze więcej inspiracji.

Znajdź więcej artykułów